Technologia blockchain odnajduje coraz szersze zastosowanie w wielu branżach. Jej wartość docenili również Ubezpieczyciele. O korzyściach płynących z wykorzystania sieci bloków w sektorze ubezpieczeń opowie Piotr Kujawa, Członek Zarządu spółki Bacca, która jako pierwsza w sektorze zastosowała blockchain w swoim biznesie.

Piotr Kujawa, Członek Zarządu w Bacca: Postępująca transformacja cyfrowa wymusza na firmach ubezpieczeniowych wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą im na bezpieczniejsze zarządzanie danymi i bycie bliżej klienta. Jednak w Polsce, ze względu na ścisłe regulacje przepisami prawnymi oraz standardy zgodności i bezpieczeństwa, uruchamianie nowatorskich rozwiązań nie jest rzeczą prostą. Z drugiej strony to właśnie regulacje doprowadziły do pierwszych wdrożeń blockchain w polskim sektorze usług finansowych. Banki i ubezpieczyciele są zobowiązane do komunikowania się z klientami i udostępniania dokumentów w formie papierowej lub innej trwałej. W Bacca zastosowaliśmy blockchain, aby ograniczyć koszty przetwarzania papierowych dokumentów i ich obrazów. Już w 2017 roku zastosowaliśmy rozwiązanie firmy Coinfirm. Podobne rozwiązanie niedawno zastosowało PKO BP.

Bacca z powodzeniem stosuje nowoczesne technologie tworząc innowacyjne produkty lub optymalizując przebieg procesów biznesowych. Jak wynika z wielu przeprowadzonych analiz, klienci firm ubezpieczeniowych chcą kontaktować się z agentami głównie za pośrednictwem kanałów elektronicznych, w tym szczególnie przy użyciu rozwiązań mobilnych. Tymczasem obecnie ponad 80% umów ubezpieczeniowych OC zawieranych jest w wersji papierowej. Odpowiedzią na problem może być technologia blockchain, dająca olbrzymie możliwości w realizacji wysokich norm bezpieczeństwa informacyjnego, wymaganych w sektorze ubezpieczeń, bez zbędnego obciążania klienta kosztami i papierowymi dokumentami.

Jestem przekonany, że ograniczenie ilości papierowych dokumentów może wpłynąć na jakość obsługi przez agenta ubezpieczeniowego. Rozwiązania Bacca pozwalają na przekazywanie części obowiązkowych dokumentów i treści w formie elektronicznej. Operacja płatnicza klienta lub zawarcie umowy ubezpieczenia płatnej w ratach Bacca uruchamia także działania w kanałach elektronicznych. Jednym z takich działań może być przekazanie klientowi umów i regulaminów podpisanych cyfrowo wprost na jego konto email, poprzez link w sms lub aplikację. Co więcej dokumenty mogą być utrwalone na blockchain, dzięki czemu oryginalność ich treści, daty i autora będzie nie falsyfikowalna.

Blockchain wpłynie na wiele dziedzin życia, ale obszar usług finansowych będzie szczególnie podatny na jego rozwój. Stanie się tak, ponieważ blockchain stosuje się w przestrzeni cyfrowej, która jest naturalnym środowiskiem usług finansowych i ubezpieczeń. Właśnie dlatego warto mieć na uwadze możliwość zastosowania tej technologii przy okazji zmieniania i digitalizacji procesów w ubezpieczeniach. Bacca zastosowała ją w sprzedaży zdalnej ubezpieczeń na raty w kanale agencyjnym. Mając wiedzę i doświadczenie z tego wdrożenia pozwoli nam wprowadzać kolejne innowacje z użyciem blockchain, także w sprzedaży tradycyjnej, tak aby agenci mogli skupić się na doradztwie i realizacji potrzeb klienta, a nie uciążliwych procesach związanych z dokumentami papierowymi.