Cyfrowy marketing w dużej mierze opiera się już na analityce i sztucznej inteligencji, istnieje jednak jeszcze jedna technologia, która wpłynie na niemalże każdą branżę – technologia blockchain. Blockchain już teraz zmienia cyfrowy marketing.

Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i sieć 5G istnieją w świadomości już od dawna, ale w ostatnim czasie spore zamieszanie zaczęła wprowadzać nowa technologia – blockchain. Blockchain jest rodzajem bazy danych, w której informacje mogą zostać zapisane, jednakże nie ma możliwości ich usunięcia lub modyfikacji. Co za tym idzie blockchain pozwala na tworzenie w sieci zaufanych i bezpiecznych systemów, które do działania nie wymagają obecności zaufanej strony trzeciej.

W dziedzinie marketingu blockchain może doprowadzić do transformacji, dzięki której produkty i usługi będą bardziej skupione na użytkowniku, który będzie mógł zarządzać tym w jaki sposób jego dane osobiste są wykorzystywane i przetwarzane, oraz być za to wynagradzanym. Dlaczego mielibyśmy nie dostawać wynagrodzenia za like na facebooku?

Dane w rękach użytkowników 

Sklepy internetowe i inne podmioty zbierają dane użytkowników, takie jak numer telefonu, adres e-mail i datę urodzenia. Jest to niezbędne w celu dokonania zakupów. Firmy następnie wykorzystują zebrane dane w celach marketingowych, a często również sprzedają je innym podmiotom, które specjalizują się w Big Data.

Blockchain sprawia, że użytkownicy będą mogli śledzić co dzieje się z ich danymi, oraz otrzymać za to wynagrodzenie. Przykładem tego w jaki sposób blockchain zmienia sposób interakcji użytkowników z reklamą jest przeglądarka Brave, której użytkownicy mogą otrzymywać za interakcje z reklamami tokeny BAT (Basic Attention Token).

Speed – Brave from Brave on Vimeo.

Ponadto przeglądarka kładzie bardzo duży nacisk na prywatność. Jest to nowy model reklamy, w którym uwaga odbiorcy jest wynagradzana. BAT pozwala też bezpośrednio nagradzać twórców treści przez użytkowników.

Inna firma – Blockstack – wykorzystuje blockchain do ochrony praw cyfrowych, tworzy ona rodzaj sieci dla zdecentralizowanych aplikacji. To użytkownik podejmuje decyzję czy i jakie dane udostępnić danej aplikacji. W tym przypadku dane mogą działać jako klucz do odblokowania poszczególnych aplikacji. Wymusza to zmianę podejścia deweloperów do danych.

Większa prywatność użytkowników wymusi zmianę modelu marketingowego firm, co przez niektórych może zostać chłodno przyjęte. Większa prywatność i rozwiązanie problemu fraudów i nadużyć są warte pewnych wyrzeczeń. Mad Network albo BIGtoken skupiają się na weryfikacji i monetyzacji osobistych danych, w sposób zgodny z compliance.

Firmy nowej generacji

Innym dużym zastosowaniem technologii blockchain jest łańcuch dostaw. Dzięki zapisywaniu danych o cyklu życia produktów na blockchainie, klient będzie mógł sprawdzić czy kupowany produkt rzeczywiście jest organiczny, czy jest oryginalny, gdzie i kiedy został wyprodukowany, jakich materiałów użyto do produkcji i skąd one pochodziły, oraz w jaki sposób pracownicy zostali wynagrodzeni za pracę. Uczciwe firmy będą mogły chcieć skorzystać z tych możliwości w celach marketingowych, przyciągnąć w ten sposób klientów.

ESPN, New York Times i USA Today rozwijają rozproszone narzędzia marketingowe których celem jest dostosowanie prezentowanych reklam do humoru odbiorców. Podmioty te będą mogły lepiej przewidywać i określać rodzaje interakcji – czy są pozytywne czy negatywne.

Wydawcy będą mogli również lepiej chronić prawa własności do treści poprzez dodanie znaczników czasowych na blockchainie. Polska firma Quark udostępnia narzędzie dzięki któremu można zamieścić hash dokumentu na blockchainie, dzięki czemu będzie można udowodnić, że dany dokument istniał w określonym czasie. 

Inną możliwością jest udostępnianie przez użytkowników danych komórkowych w taki sposób, żeby lokalni sprzedawcy mogli spersonalizować ofertę w czasie rzeczywistym. Można do tego dodać użycie tagów NFC. Zakupione produkty moglibyśmy podpisywać cyfrowo, tak żeby nie było wątpliwości co do prawa własności. Produkty mogłyby nas odnajdywać i wysyłać nam powiadomienia push na telefon. 

Wszystko to doprowadza do powstawania firm nowej generacji, które mają zupełnie inny model funkcjonowania, inne podejście do klientów, większą transparentność. 

Duże zainteresowanie technologią blockchain sprawia, że wiele firm koncentruje swoje działania marketingowe na tej technologii. Kryptowaluty, ICO, IEO, STO i blockchain bardzo chętnie wykorzystywane są do celów marketingowych, co może prowadzić do nadużyć – opiszemy ten problem w kolejnym artykule.

Poprzedni artykułUwaga SCAM! UOKiK ostrzega przed Omega Best
Następny artykułKoniec ery IEO? To tylko marketing!
Założyciel serwisu, redaktor naczelny. Serwis ‘Bitcoinet’ założył w czasie studiów na University of Wolverhampton w Anglii. Posiada wykształcenie artystyczne w zakresie reklamy wizualnej i produkcji wideo. Właściciel firmy BitSky Multimedia, zawodowo zajmuje się marketingiem i produkcją wideo. Członek Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Członek założycielski Izby Gospodarczej Blockchain i Nowych Technologii. Walutami cyfrowymi i technologią blockchain interesuje się od 2012 roku.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here