Infoshare2020: Legaltech, martech i te wszystkie inne techy – wywiad z Tomaszem Palakiem
Tomasz Palak prowadzi bloga, w którym pisze o prawie, marketingu, czy kulturze. W wywiadzie dla Cyfrowej Ekonomii opowiadał o wsparciu marketingu i prawa przez technologię, nie zabrakło również tematyki legaltech i martech, czy blockchaina.
Tomasz jest radcą prawnym, prelegentem na wielu wydarzeniach, takich jak Infoshare, TEDx i wielu innych, autorem artykułów na tomaszpalak.pl i w prasie. Pięciokrotnie znalazł się na podium konferencji I love marketing.
W rozmowie z naszym dziennikarzem działu prawnego Rafałem Prabuckim podkreślił, że wsparcie marketingu czy prawa przez technologię nie dla wszystkich jest naturalne, a jednak nieuniknione. Zwrócił uwagę, że legaltechy, martech i inne automatyzują coraz więcej naszych działań w poszczególnych branżach, również marketingowej. Dodał, że marketerzy najbardziej ucieszyliby się z odciążenia z najprostszych zadań, takich jak kompletowanie, skanowanie, czy wysyłanie dokumentów.
Rozwiązaniem mogą być smart kontrakty. Są to algorytmy komputerowe, które często działają na platformie Ethereum, w oparciu o technologię blockchain. Smart kontrakty przechowują dane i realizują warunki umowy, mogą znacznie przyspieszyć, zautomatyzować zawieranie kontraktów.
Tomasz Palak wspominał również o rozwiązaniu problemem, jakim często jest niezrozumienie aktów prawnych, wspomniał na przykład o możliwości przedstawienia umowy w formie infografiki, czyli znacznie bardziej przejrzystej i czytelniejszej dla klienta. Zauważył również, że sytuacja legaltech jest w Polsce stosunkowo dobra i szybko się rozwija, choć z pewnością trzeba zadbać o rozsądne i dopasowane do zmian regulacje.