Reklama

Quark

Infoshare2020: Fintech w czasach pandemii – wywiad z Michałem Miszułowiczem

W wywiadzie dla Cyfrowej Ekonomii, podczas konferencji Infoshare’20, Michał Miszułowicz opisywał warunki finansowania w okresie pandemii, jak również podkreślał intensywny rozwój branży fintech, zwłaszcza w ostatnim czasie.

28 września 2020 | 15:14

W wywiadzie dla Cyfrowej Ekonomii, podczas konferencji Infoshare’20, Michał Miszułowicz opisywał warunki finansowania w okresie pandemii, jak również podkreślał intensywny rozwój branży fintech, zwłaszcza w ostatnim czasie. 

Michał Miszułowicz na co dzień zajmuje się relacją banku PNB Paribas ze startupami, fintechami i innymi innowacyjnymi firmami. Podczas rozmowy zabrakło również tematu nowej, szybko rozwijającej się technologii chatbotów oraz informacji o tym, co zmienia technologia Blockchain i dlaczego warto byłoby wprowadzić ją na poziomie międzynarodowym.

Finansowanie w okresie pandemii

Michał Miszułowicz podpowiadał jak firmy mogą poradzić sobie w sytuacji covidowej. Określił, w jaki sposób banki udzielają finansowania. 

Żeby bank mógł udzielić finansowania musi być w stanie wskazać źródło spłaty tego finansowania. Firmy które dopiero wchodzą na rynek, mają o wiele większą szansę na uzyskanie pomocy finansowej przez programy unijne, dotacje czy fundusze inwestycyjne.

Dziennikarze Cyfrowej Ekonomi wspólnie z Michałem Miszułowiczem zastanawiali się, czy rozprzestrzenianie się wirusa spowodowało, że jest więcej firm z branży fintech/regtech.

Rozwój fintech

Pan Miszułowicz stwierdził, że jeszcze za krótko, by stwierdzić czy Covid-19 zwiększył zapotrzebowanie na powstawanie takich firm. Już na początku marca potrzebne były szybkie decyzje, w które rozwiązania będziemy inwestować. Po dwóch tygodniach wdrażane już były konkretne działania, po których fintechy zaczęły działać szybciej. Pan Miszułowicz dodał, że w Polsce każdy bank jest w zasadzie fintech, gdyż mamy bardzo mocno rozwinięty system bankowy (szybkie płatności, kredyty online i wiele innych). 

Chatboty 

W związku z trwaniem pandemii bank ING oraz Santander wprowadziły swoje chatboty. Gość Cyfrowej Ekonomii opowiadał o wdrożeniu rozwiązania do PNB Paribas. 

Bank PNB Paribas około miesiąca temu wypuścił swojego chatbota – Ewę do użytku wewnętrznego. Chatbot funkcjonuje na Skype, pomoga w procesach zakupów wewnętrznych. PNB Paribas jest także w trakcie pracy nad centrum kompetencji, aby w przyszłości chatboty obsługiwały również klienta. 

Michał Miszułowicz dodał, że jest to niezwykle efektywne kosztowo i czasowo rozwiązanie, z którego najpewniej w przyszłości będzie korzystać większość firm w najprostszej komunikacji z klientem.  

Technologia Blockchain 

Bank PNB Paribas korzysta z rozwiązania blockchianowego odnośnie trwałego nośnika. Jest to dość nieoczywiste i ciekawe zastosowanie tej technologiii.

Jako grupa PNB Paribas przeprowadziliśmy Proof of Concept rozliczenia kart płatniczych międzynarodowej grupy finansowej pomiędzy różnymi krajami. Był również pomysł na pracę nad umieszczeniem tożsamości na blockchainie i oparciem na nim tego procesu, ale na tą chwilę jeszcze nie zostało to skomercjalizowane. Problemy ze wdrożeniem tego rozwiązania dotyczą głównie barier legislacyjnych. 

Reklama

Zonda - Największa Polska giełda cyfrowych walut