Reklama

Zonda - Największa Polska giełda cyfrowych walut

Sztuczna inteligencja w służbie smartfonów. Aibo, czyli przypadek Sony Xperia XZ3

Samochody, sprzęt gospodarstwa domowego, inteligentne domy, smartfony – wszystkie te sprzęty są coraz bardziej naszpikowane innowacyjnymi rozwiązaniami.

12 grudnia 2018 | 09:55

W bieżącym roku Sony zdążyło wypuścić na rynek dwa flagowce – jeden lepszy od drugiego. Najpierw była to Xperia XZ2, następnie jej bardziej nowoczesna i praktyczna siostra – Sony Xperia XZ3. Nowy smartfon to nie tylko najwyższy obecnie na rynku poziom rozrywki, ale też kilka nowych ciekawych rozwiązań dla klientów. Na przykład Sony Networks, czyli dostęp do materiałów premium producenta, w tym świetnych seriali. Jednak kwestia, na której chcemy skupić się w tym artykule, to z jednej strony nowoczesne technologie, jakimi posługuje się flagowiec japońskiego producenta, z drugiej – jak wykorzystuje on (i w ogóle smartfony) sztuczną inteligencję.

Rozpocznijmy jednak nieco przewrotnie. Spośród wielu świetnych seriali, jakie w ostatnich miesiącach i latach zaprezentował sławny amerykański serwis Netflix, jeden szczególnie przykuł uwagę widzów. „Black Mirror”, czyli po prostu „Czarne Lustro” to pozornie niepowiązane ze sobą odcinki, które jednak łączy opowieść o zagrożeniach, jakie płyną dla jednostek i społeczeństwa ze strony nowoczesnych technologii i sztucznej inteligencji. Bardzo interesująca perspektywa, bardzo też mroczna – a jednocześnie, co również trzeba podkreślić, bardzo daleka od rzeczywistości (przynajmniej na razie).

„Black Mirror” to mimo wszystko satyra (i w taki sposób jest opisywana na serwisach filmowych; czyli mroczna, ale mimo wszystko satyra). Na chwilę obecną nowoczesne technologie, które można spotkać na każdym kroku, w widoczny sposób ułatwiają nam życie. Czyli nie są zagrożeniem, ale szerszą perspektywą i większymi możliwościami. Samochody, sprzęt gospodarstwa domowego, inteligentne domy, smartfony – wszystkie te sprzęty są coraz bardziej naszpikowane innowacyjnymi rozwiązaniami. Pozostając przy smartfonach, przyjrzyjmy się jak nowoczesne technologie i sztuczna inteligencja są wykorzystywane przez jednego z najważniejszych graczy na rynku, czyli Sony – a dokładnie, jak producent wykorzystuje je w swoim flagowcu Xperia XZ3, który kilka miesięcy temu ujrzał światło dzienne. Ale najpierw zróbmy krótkie wprowadzenie.

Spis treści

  • Xperia XZ3 – wejście smoka na rynek smartfonów
  • Sztuczna inteligencja – co to jest?
  • Sztuczna inteligencja w smartfonach
  • Aibo, czyli XZ3 bawi się AI
  • W stronę technologii 5G

Xperia XZ3 – wejście smoka na rynek smartfonów

Wszystko może z pozoru wyglądać, jakby było robione na szybko, na potrzebę chwili. Przecież Sony dopiero co zaprezentował model Xperia XZ2, a już w kilka miesięcy później chwalił się supernowoczesnym XZ3. W każdym razie Xperia XZ3 został zauważony przez dziennikarzy i klientów. Recenzje, które wysypały się jak z worka, są w ogromnej mierze pozytywne, doceniające między innymi poprawki względem wersji XZ2. Jak widać, Sony szybko zareagowało na głosy klientów, skoro tak szybko zdecydowało się wydać kolejny głośny smartfon.

Sony na żadne ustępstwa nie idzie – serwuje świetnie wyglądający smartfon, który od momentu wyciągnięcia z pudełka sprawia wrażenie sprzętu premium. Kapitalny ekran OLED, bardzo dobre (mocniejsze niż w XZ2) głośniki, bardzo dobry aparat z przemodelowaną, intuicyjną aplikacją. Do tego oczywiście topowe podzespoły (tylko boli trochę ten RAM). Według mnie to flagowiec pełną gębą, który w obliczu cen nowych iPhonów wydaje się wręcz dziwnie tani – pisze w jednej we wspomnianych recenzji dla portalu Antyweb.pl Paweł Winiarski.

Rzeczywiście, wyświetlacz OLED (który w kapitalny sposób poprawia kontrast i jakość obrazu), a także technologie optymalizujące odtwarzane dźwięki czynią z XZ3 świetne narzędzie do rozrywki. Jeśli zechcemy na nim obejrzeć wspomniany „Black Mirror” czy inny netflixowy hit – będzie to czysta przyjemność. Ponadto model został wyposażony w szereg ciekawych rozwiązań związanych z nagrywaniem filmów w jakości 4K HDR, z wykorzystaniem technologii Motion Eye. W tym miejscu widać też inteligencję smartfonu (czyli pierwszy kamyczek do naszego ogródka). Redaktor Jan Rybczyński w swojej recenzji Sony Xperia XZ3 na portalu GMSOnline.pl pisze:

Wystarczy wyjąc telefon z kieszeni w układzie horyzontalnym, aby (…) bazując na informacji z akcelerometrów domyślił się, że chcemy fotografować i automatycznie uruchomił mały okrąg podglądu z aparatu. W tym momencie jest już ustawiona ekspozycja i balans bieli oraz ostrość. Wystarczy dotknąć podglądu w okręgu, spustu migawki na krawędzi obudowy lub wykorzystując side sense dwukrotnie stuknąć palcem w krawędź telefonu aby zdjęcie zostało zrobione bez dodatkowego opóźnienia.

Sztuczna inteligencja – co to jest?

No dobrze, spyta ktoś, ale co dalej z tą sztuczną inteligencją? Xperia XZ3 może i jest bardzo dobrym smartfonem, ale w jaki sposób ją wykorzystuje? Czy ogranicza się to tylko do „wyczucia” przez urządzenie, kiedy możemy chcieć zrobić zdjęcie? Zacznijmy jednak od kwestii podstawowej: czym tak naprawdę jest sztuczna inteligencja?

Dr Krzysztof Różanowski z Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki przytomnie zauważa w jednym ze swych artykułów, że choć termin ten jest powszechnie używany, to jednak tak naprawdę bardzo ciężko go ściśle zdefiniować.

Ogólnie rzecz ujmując, sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, AI), to dział informatyki zajmujący się konstruowaniem maszyn i algorytmów, których działanie posiada znamiona inteligencji. Rozumie się przez to zdolność do samorzutnego przystosowywania się do zmiennych warunków, podejmowania skomplikowanych decyzji, uczenia się, rozumowania abstrakcyjnego, itp. Przedmiotem sztucznej inteligencji jest badanie i określanie reguł rządzących inteligentnymi zachowaniami człowieka i wykorzystanie ich w algorytmach i programach komputerowych umiejących te zasady wykorzystywać. Przykładem takich rozwiązań są dość powszechnie stosowane programy do rozpoznawania tekstów, obrazów, dźwięków, translatory, dowodzenie twierdzeń logiki i matematyki, uczenie maszyn, gry symulacyjne.

Sztuczna inteligencja w smartfonach

Już na pierwszy rzut oka na powyższą definicję można zauważyć, że sztuczna inteligencja jest w istocie wykorzystywana przez smartfony. W zasadzie zagościła w nich już jakiś czas temu, nawet jeśli nie do końca zdawaliśmy sobie z tego sprawę. Jakie jeszcze przybiera postacie? Na przykład kiedy włączamy automatyczne napisy na serwisie YouTube (choć czasem nie do końca oddające to, co jest akurat mówione) albo korzystamy z funkcji rozpoznawania mowy – właśnie wtedy między innymi mamy do czynienia ze sztuczną inteligencją.

Jak pisze Jakub Szczęsny w artykule „Sztuczna inteligencja w Twoim smartfonie. Jest jej więcej niż myślisz”, AI działa również wówczas, kiedy na przykład smartfon podpowiada nam najbliższe odjazdy pociągów, kiedy przebywamy w danej okolicy, proponuje wybranie karty pokładowej, zapisanej na dysku, kiedy jesteśmy na lotnisku albo przypomina o zbliżającej się płatności, wykorzystując w tym celu informacje o rachunku w na elektronicznej skrzynce pocztowej. Słowem gromadzi ogrom danych, wiążąc je ze sobą i przygotowując w gotowej, praktycznej formie.

Sztuczna inteligencja sprawdza się wszędzie tam, gdzie z efektów jej pracy korzystają ludzie (właśnie po to ją stworzyliśmy) i gdzie trzeba operować rozproszonymi danymi. Język i tłumaczenie porcji tekstu to procesy niesamowicie złożone – należy znać gramatykę języka wejściowego (oraz wyjściowego), kojarzyć pewne niepisane zasady konstruowania zdań, poznać ich kontekst. Wydaje się, że to robota doskonała jedynie dla ludzi – spróbujcie jednak zrobić to za pomocą tłumacza Google. Będziecie zaskoczeni nie tyle umiejętnością zrozumienia wejściowego tekstu, ale również danymi wynikowymi – prawdopodobnie będą one niemal tak dobre jak te skonstruowane przez tłumacza – dodaje Jakub Szczęsny we wspomnianym artykule.

Aibo, czyli XZ3 bawi się AI

Sony Xperia XZ3 wykorzystuje oczywiście wszystkie te funkcje, którymi charakteryzuje się sztuczna inteligencja smartfonów. Jednak przy okazji wydania najnowszego flagowca, producent zdecydował się pójść nieco dalej w tej materii – otóż zapowiedział on na swojej stronie internetowej polską premierę aibo, czyli psa-robota funkcjonującego w oparciu właśnie o sztuczną inteligencję. Jest to urządzenie, nad którym Sony pracuje nie od dziś i nie od wczoraj – zresztą widać to po stopniu jego zaawansowania. Aibo jest nie tylko wiernym odwzorowaniem wyglądu normalnego psa, ale przede wszystkim jego zachowań, wzbogaconych w dodatku z wykorzystaniem właśnie Xperia XZ3. Jak pisze Sony na swoim blogu, aibo cały czas aktualizuje dane w chmurze, tym samym nieustannie się rozwijając. Zupełnie jak prawdziwy pies. Albo może inaczej – zupełnie jak na filmach, które jeszcze do niedawna wydawały nam się odległą przyszłością.

Aibo to dla inżynierów Sony emanacja Sztucznej Inteligencji, a nie cel sam w sobie. Nowoczesny robot sterowany przez AI wcale nie musiał przybrać postaci psa; równie dobrze mógłby być kotem, prehistorycznym dinozaurem czy… małym dzieckiem. Aibo nie jest zabawką, która ma podbić świat i sprzedawać się w milionach egzemplarzy, jak w swoim czasie tamagochi. Aibo to robot, który prezentuje potęgę cyfrowego świata i kierunek, w którym zmierzają nowoczesne technologie Internetu Rzeczy i sieci 5G – tłumaczy Sony na swojej stronie.

W stronę technologii 5G

Sterowanie takim urządzeniem jak aibo musi opierać się na bardzo szybkim przesyle danych. Do tego potrzebne będzie wprowadzenie nowego standardu sieci komórkowej, czyli tzw. 5G, która charakteryzuje się przesyłaniem danych nawet do 100 GB/s, co sprawia, że ewentualne opóźnienia są praktycznie niezauważalne.

Zaletą technologii 5G jest możliwość przesyłania danych na poziomie około 20Gb/s i opóźnienia maksymalnie sięgające kilku milisekund, co przy jednoczesnej odporności na spadek wydajności związany z dużą liczbą użytkowników w Sieci, oznacza możliwość zdalnego sterowania urządzeniami w czasie rzeczywistym. To informacja istotna na przykład z perspektywy przemysłu gier – przy niskim poziomie opóźnień w transmisji danych producenci mogą zaoferować gry mobilne na poziomie konsolowym w sieci komórkowej, co do tej pory możliwe było jedynie przy połączeniach kablowych lub po WiFi – dodaje Sony.

Standard 5G jest już testowany w wielu miejscach w Europie, niedługo mają się też pojawić komercyjne smartfony, które będą go obsługiwać. Jak to mówiła jedna z bohaterek innego netflixowego przeboju, tym razem serialu „Dark” na zakończenie pierwszego sezonu: „Witamy w przyszłości”.

Źródła:

l Aibo: Sztuczna Inteligencja (AI) zmierza do Polski, https://blogs.sonymobile.com/pl/2018/11/02/aibo-sztuczna-inteligencja-ai-zmierza-polski/

l M. Gajewski, Wszystko, co musisz wiedzieć o 5G, a nawet nie wiedziałeś, jak zapytać, https://www.spidersweb.pl/e/internet-mobilny-5g-polska-swiat

l K. Różanowski, Sztuczna inteligencja: rozwój, szanse i zagrożenia, http://zeszyty-naukowe.wwsi.edu.pl/zeszyty/zeszyt2/Sztuczna_Inteligencja_Rozwoj_Szanse_I_Zagrozenia.pdf

l J. Rybczyński, Sony Xperia XZ3 – nasze pierwsze wrażenia, https://gsmonline.pl/artykuly/sony-xperia-xz3-test-recenzja-pierwsze-wrazenia-opinie

l J. Szczęsny, Sztuczna inteligencja w Twoim smartfonie. Jest jej więcej niż myślisz, https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/sztuczna-inteligencja-w-twoim-smartfonie-jest-jej-wiecej-niz-myslisz/wqx7070

l P. Winiarski, To najlepszy smartfon od Sony. Recenzja Xperia XZ3, https://antyweb.pl/recenzja-sony-xperia-xz3-flagowiec-sony/

Reklama

Zonda - Największa Polska giełda cyfrowych walut